List otwarty do Rodziców-wpływ czytelnictwa na rozwój młodzieży
Szanowni Państwo,
jest mi niezmiernie miło poinformować Państwa, że nasza szkoła w bieżącym roku szkolnym przystąpiła do „ Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021 – 2025”, uchwalonego przez Radę Ministrów i uzyskała dotację celową w wysokości 15 000 zł na zakup nowości wydawniczych do szkolnej biblioteki, realizację działań promujących czytelnictwo.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa jest odpowiedzią na niski poziom czytelnictwa wśród Polaków. Okazuje się, że dorośli sięgają po książki częściej, kiedy mają z nimi systematyczny kontakt od najmłodszych lat. Dlatego niezbędne jest promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Przygotowany program tworzy warunki do rozwoju czytelnictwa, co oznacza większą dostępność książek.
W związku z uzyskaną dotacją do szkolnej biblioteki zakupiono 705 książek. Są to: lektury, literatura piękna, fantasy, literatura naukowa, popularnonaukowa (książki z dziedziny psychologii, poradniki dla młodzieży), książki z zakresu historii oraz podróżnicze.
Przystąpienie do NPRC znacznie wzbogaciło księgozbiór biblioteki. Program zakłada realizację wielu przedsięwzięć, by propagować czytelnictwo i zachęcać młodzież do sięgania po tradycyjną książkę, od wspólnego czytania, przez liczne konkursy i różne ciekawe formy projektowe, które na bieżąco realizujemy.
Rozpowszechnianie czytelnictwa powinno być wspólną troską nauczycieli i rodziców, ponieważ tylko wtedy przyniesie pożądany efekt w postaci dojrzałego czytelnika. Dziś wszystko odbywa się w zawrotnym tempie, następuje szybka wymiana informacji, podawana najczęściej drogą medialną. I chociaż wydawać by się mogło, że książka przeżywa swój kryzys, to jednak nadal jest najważniejszym środkiem w dziedzinie przekazywania wiedzy. Pozwala na przekazywanie istniejącego zasobu wiedzy o rzeczywistości i na kształtowanie określonych postaw. Dodatkowo kontakt z książką dostarcza młodemu czytelnikowi właściwych wzorców pisania i mówienia, pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne. Wpływa również na rozwój wyobraźni i łączy się integralnie z rozwojem myślenia. Czytanie rozwija nie tylko sferę poznawczo-intelektualną, ale wzbogaca również wartości moralno-społeczne.
Rozwój zainteresowań czytelniczych u dziecka rozpoczyna się w domu. Rodzice, którzy sami korzystają z książek i czasopism, potrafią przekazać te zainteresowania także swoim dzieciom. Niezwykle istotna jest rola książek w wieku dorastania, kiedy to młody człowiek niechętnie korzysta z rad dorosłych, a uznawane dotąd wartości ulegają zmianie. Czas dorastania to okres poszukiwania własnej tożsamości, konflikty światopoglądowe. Łatwa w percepcji fabuła obrazkowa często skutecznie wypiera słowo pisane. Kultura wizji, rozleniwiając i spłycając wyobraźnię, hamuje wysiłek zapamiętywania, potrzebę porządkowania i analizowania wiadomości, spłyca poziom refleksji, jednym słowem nie dostarcza elementów niezbędnych dla rozwoju intelektualnego młodego umysłu. Czasochłonne, wymagające wysiłku umysłowego czytanie wygra tylko wtedy, gdy stanie się nawykiem, czynnością wykonywaną bezwiednie, odruchowym sięganiem po książkę w każdej wolnej chwili. Odpowiednio dobrana lektura ma ogromny wpływ na kształtowanie osobowości młodego człowieka. Dostarcza mu odpowiedzi na nurtujące go pytania i pomaga zbudować trwały system wartości. Odnalezienie w utworze podobieństwa do własnego osobistego świata nadaje sens własnej egzystencji.
Książka wpływa na psychikę, pomaga w kształceniu umysłu, pobudza sferę emocjonalną, odpowiednio dobrana wpływa na całe życie. Jest nośnikiem informacji, który zmusza do uruchomienia wyobraźni, sprzyja refleksji, czyli kształtowaniu osobistej wizji świata i systemu wartości. Stanowi także źródło komunikacji ze światem. Warto więc zabiegać, aby książka zajmowała należne jej miejsce w życiu młodego człowieka. Jak wykazały jedne z przeprowadzonych badań, czytanie wpływa na spadek poziomu hormonów stresu. Wystarczy czytać zaledwie kilkanaście minut dziennie, a poziom hormonów stresu zmniejsza się nawet do 70%. Dzięki temu poprawia się samopoczucie i łatwiej zasnąć. Inne badanie, przeprowadzone przez NEA (amerykańską agencję wspierającą sztukę) ukazuje, że ludzie, którzy regularnie czytają, są znacznie bardziej zaangażowani obywatelsko i kulturowo. Charakteryzują się większą swobodą wypowiedzi i elokwencją. Przekłada się to na nowe możliwości, podnosi samoocenę i sprawia, że zwiększają się ich szanse na dowolnie określony sukces w życiu.
Zachęcam Państwa do rozmów z dziećmi na temat czytania oraz przeczytanych książek, wyrabiania w dzieciach nawyku korzystania z księgozbioru szkolnej biblioteki, a także innych bibliotek oraz księgarń.
Gorąco zachęcam do odwiedzania szkolnej biblioteki i korzystania z jej bogatego księgozbioru.
Nauczyciel bibliotekarz: Monika Borkowska
„Bez myślenia niewiele można się nauczyć. Bez czytania niewiele jest do przemyślenia.”
[Russell L. Ackaff]
Autor: Michał Wenerski