STASZIC gospodarzem projektu INNOWACYJNA HISTORIA

     Od 11 do 15 września trwa u nas seria pokazów filmów w technologii VR dla uczniów naszej szkoły oraz liceów i szkół podstawowych. Filmy obejrzy i zapozna się z technologią łącznie ponad 900 uczniów.
    Pokaz składa się z projekcji dwóch filmów historycznych: „Kartka z Powstania” (Powstanie Warszawskie) oraz „Wiktoria 1920” (wojna polsko-bolszewicka). Istotnym elementem tego projektu jest również szkolenie dla nauczycieli w zakresie użytkowania tej nowoczesnej technologii. Sprawia ona, że widz staje się uczestnikiem wydarzeń. Dzięki technologii VR przenosi się w czasie i czuje emocje, jakie towarzyszyły powstańcom w sierpniu 1944 r. i obrońcom Warszawy z 1920 r. Poznaje te wydarzenia jednocześnie w sposób wysoce samodzielny i niesłychanie realistycznie odbiera każdy szczegół. Z nadzwyczajną skutecznością również zapamiętuje – rozumiejąc całość filmu i uczestnicząc w nim.

     „Kartka z Powstania” opowiada historię jednego z powstańców warszawskich, kpt. Władysława Sieroszewskiego „Sabały”. Wychodząc do Powstania, w sierpniu 1944, otrzymał od swojej córki kartkę z modlitwą, która  miała wpływ na  dalsze jego losy. Kartkę, która uratowała mu życie.
„Wiktoria 1920” wciąga widza w sam środek pokazanych wydarzeń wojny polsko-bolszewickiej. Oglądamy wydarzenia oczami  Janka Węgielskiego – który mimo rozpaczliwej sytuacji na froncie, na ochotnika wstępuje do armii, by bronić Ojczyzny.
    Film w technologii VR pozwala bardzo głęboko wejść w emocje towarzyszące bohaterom, niezwykle realistycznie pokazuje grozę walk ale też uświadamia rolę kluczowych dla losów wojny wydarzeń związanych z polskim wywiadem i służbą radiową.
    Innowacyjna Historia to odpowiedź na problemy, z którymi mierzy się współczesna edukacja. W dobie pędzącego rozwoju technologicznego i powszechności Internetu coraz trudniej jest dotrzeć do młodzieży używając klasycznych metod edukacji. Młode pokolenie przyzwyczajone już do komunikatów audiowizualnych ma problem z nadmiarem informacji, często ma trudności z rzeczywistym zainteresowaniem i zaangażowaniem w przedmioty szkolne. Dzięki filmom w tej technologii odkrywamy na nowo potrzebę i siłę historii żywej – poruszającej słuchacza czy widza. Rolę, którą dawniej pełniły na przykład pobudzające wyobraźnię rodzinne przekazy uczestników historycznych wydarzeń – przekazy prawdziwej historii, wobec której nie można pozostać obojętnym.
     Każda epoka użytkuje nowoczesne technologie, fascynujące dla młodych ludzi – w szkole można zobaczyć również wystawę o roli radia dla pokolenia osób żyjących w dwudziestoleciu międzywojennym. Wystawa nosi wiele znaczący tytuł: NA FALI. Warto zauważyć przypominający nasze czasy niezmiernie dynamiczny rozwój radia w Polsce – dramatycznie zerwany i zniweczony przez napad Niemiec na Polskę. Zapraszamy do obejrzenia wystawy i posłuchania audycji z tej epoki!
    Pamiętajmy że, historia to rozmowa teraźniejszości z przeszłością – o przyszłości.

Maciej Pawłowski